Назад

Як зареєструвати куплене житло?

Оформлення права власності на куплене житло, будь то будинок, придбана новобудова чи житло, куплене на вторинному ринку, чи земельна ділянка, є одним з найважливіших моментів, адже воно допоможе захистити ваші права, допоможе у вирішенні можливих спорів та махінацій шахраїв.

У даній статті ми розглянемо юридичні аспекти права власності на житло, сам процес, у тому числі зміни в законодавстві, суб'єктів, що беруть участь у процесі, необхідні документи, а також юридичний супровід адвоката на всіх етапах придбання та оформлення права власності на нерухоме майно.

Термін “реєстрація житла”, факт публічного визнання.

Реєстрація права власності на нерухомість — це офіційна процедура, під час якої людина заявляє, що є законним власником певного об'єкта нерухомості, наприклад будинку чи квартири. Після реєстрації особа отримує документ (електронний або паперовий), який підтверджує її право власності на це житло. Що це означає?

Факт публічного визнання: Державна реєстрація та оформлення права власності на квартиру або будинок розглядається як факт публічного визнання права власності, де держава засвідчує право суб'єкта на певне майно (нерухомість).

Договір купівлі-продажу ще не означає визнання власності на нерухомість!

Багато людей не знають цей важливий аспект реєстрації житла в Україні. Наявність у власника на руках договору купівлі-продажу, право власності на нерухомість не вважається офіційно визнаним до моменту його державної реєстрації.

Переважно, офіційне оформлення права власності на дім нотаріусом відбувається відразу після укладення договору, якщо умовами договору передбачено, що право настає безпосередньо після укладення угоди. Але, якщо право виникає через певний термін або після настання певного випадку, то реєструвати право на нерухомість потрібно окремо.

Куди можна звернутися?

Є кілька суб'єктів, які можуть допомогти в оформленні права власності в Україні:

  • Державні нотаріальні контори;
  • Приватний нотаріус;
  • Державні реєстратори прав на нерухоме майно;
  • Центр надання адміністративних послуг або ж ЦПАС/ЦНАП;
  • Портал Дія (але паперова виписка не передбачена, є обмеження у реєстрації).

Які терміни отримання послуги?

Залежно від обраного вище суб'єкта, змінюються і терміни очікування. Наприклад, середній час очікування - 5 робочих днів (в Дії, ЦПАС, держнат конторах, приватних нотаріусах). Також, можна замовити прискорену процедуру реєстрації права власності - 1-2 робочих дні. Правда, це значно збільшить вартість надання послуг (з 1 прожиткового мінімуму на 5 прожиткових мінімумів).

І ще до цього додайте процес формування технічного паспорта від БТІ (3 дні).

Основні документи для реєстрації та процедура

Йдучи до нотаріуса або державного реєстратора потрібно мати:

  • Ідентифікаційний код або номер платника податків;
  • Паспорт;
  • Правовстановлювальні документи по об'єкту нерухомості або їх копії.

Але це ще не все. Приватний нотаріус або держслужбовець готує письмовий запит до Бюро технічної інвентаризації (на укр. БТІ).

Для керівників бюро вам знадобиться:

  • Паспорт;
  • Номер платника податків;
  • Оригінал письмового запиту до нотаріуса або реєстратора;
  • Письмова заява;
  • Надати доступ до нерухомості спеціалісту від БТІ для вимірів житла.

Після оформлення техпаспорта потрібно вдруге звернутися до нотаріуса або реєстратора. Фахівці перевірять документи на наявність підстав для призупинення розгляду заяви та приймуть рішення про реєстрацію права власності на нерухомість або про відмову здійснювати такі дії.

Потім нотаріус/реєстратор внесе відомості до Державного реєстру прав та сформує для власника майна виписку з печаткою та підписом.

Дана процедура в більшій мірі однакова для оформлення права власності в новобудові, квартирі або будинку.

Важливо знати, що процес реєстрації не обмежується тільки наданням документів та оплатою послуг; він також включає в себе перевірку законності угоди та дотримання всіх необхідних процедур.

У будь-якому випадку радимо звертатися до адвоката, який спеціалізується на супроводі угод з купівлі-продажу нерухомого майна з подальшою реєстрацією прав на таке майно,  для отримання кваліфікованої допомоги та консультації щодо питань реєстрації прав на нерухомість, які регулюються ЗАКОНОМ УКРАЇНИ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяження.

Перевірка законності угоди

Перед оформленням права власності на квартиру або будинок адвокат здійснює перевірку законності угоди. Це включає перевірку:

  • Дозвільних документів забудовника та установчих документів замовника будівництва (у випадку придбання нерухомості у новобудові);
  • Наявності або відсутності судових спорів щодо забудовника та замовника будівництва;
  • Юридичної чистоти об'єкта нерухомості (відсутність обтяжень, арештів, іпотек);
  • Технічної документації та правовстановлюючих документів на нерухомість (у випадку придбання нерухомості на вторинному ринку);
  • Технічної документації та правовстановлюючих документів на землю (у випадку придбання будинку або земельної ділянки)
  • Законності дій попереднього власника;
  • Відповідності умов угоди діючому законодавству.

Підтримка юриста

Наявність кваліфікованого адвоката або юриста, що спеціалізується на нерухомості, може значно полегшити процес реєстрації. Вони можуть допомогти у підготовці всіх необхідних документів, а також надати консультації з усіма юридичними аспектами угоди, в тому числі, попередити Вас про всі наявні та можливі ризики купівлі певної нерухомості та реєстрації прав на неї.

Висновок

Оформлення права власності – це відповідальний крок, що вимагає уважного підходу до деталей та розуміння юридичних аспектів процесу. Дотримання всіх необхідних процедур та правильна підготовка документів адвокатом в Одесі, який спеціалізується на нерухомості, забезпечать захист ваших прав як власника нерухомості та допоможуть уникнути можливих юридичних складнощів у майбутньому.