Кожен з нас певною мірою потрапляє в правові відносини, де є 2 сторони — споживач, який замовляє товари або послуги, і особа, яка здобуває прибуток, надаючи товари або послуги споживачеві. І, звісно ж, ніхто і не думає про такий термін, як "права споживачів", доки йому не надали товар(и) або послугу(и) неналежної якості. У цій статті ми хотіли б надати вступну основу та створити певний компас, який може допомогти орієнтуватися в базових речах. Ви повинні знати, як захистити свої права та інтереси!
Права споживачів в Україні: основні терміни
- Споживач — фізична особа, яка купує, замовляє, використовує або хоче придбати/замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов'язаних із підприємницькою діяльністю або виконанням обов'язків найманого працівника;
- Продавець — суб'єкт господарювання, який згідно з контрактом реалізує споживачеві товари або пропонує їх до реалізації;
- Продукція — будь-які вироби (товари), робота або послуги, які виготовляються, виконуються або надаються для задоволення загальних потреб;
- Реалізація — діяльність суб'єктів господарювання з продажу товарів (робіт, послуг);
- Належна якість товарів, послуг або робіт — якість продукції, яка відповідає вимогам, встановленим для даної категорії продукції в нормативно-правових актах і нормативних документах, і умовам договору зі споживачем;
- Недолік товару, роботи або послуги — будь-яке несвідомо продукції вимогам нормативно-правових актів і документів, умовам угод або вимогам, які до неї пред'являються, а також інформації про продукцію, яку надавав продавець, виконавець або виробник.
Ви можете дізнатися ще більше основних вимог у Законі України "Про захист прав споживачів".
Правова база: закони та права споживачів
Як захищаються права споживачів? Літерою закону! Рекомендуємо ознайомитися з:
- Законом про права споживачів України або ЗУ "Про права споживачів";
- Новим ЗУ "Про захист прав споживачів" у редакції 2023 року (ще не набрав чинності);
- Цивільним кодексом України;
- Постановою КМУ від 19 березня 1994 року № 172 "Про реалізацію окремих положень Закону України "Про захист прав споживачів";
- Постановою КМУ від 2 вересня 2015 року № 667 "Про затвердження Положення про Державну службу України з питань безпеки харчових продуктів та захисту споживачів".
Права та обов'язки споживачів
Кожен споживач має право:
- на належну якість продукції та обслуговування;
- на захист своїх прав державою;
- на безпеку продукції;
- на потрібну, доступну, надійну і своєчасну інформацію на українській мові про товари, роботу чи послуги, їх кількість, якість, асортимент, інформацію про виробника, дистриб'ютора і/або продавця/виконавця;
- на обслуговування на українській мові;
- на відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої через недоліки продукції;
- на створення, участь в об'єднаннях споживачів.
Зі свого боку кожен споживач повинен:
- перед початком використання товару уважно ознайомитися з правилами експлуатації, викладеними в наданій документації до товару;
- у разі потреби уточнення умов і правил експлуатації товару — до початку використання товару звертатися за роз'ясненнями до продавця (виробника, виконавця) чи до іншої вказаної в експлуатаційній документації особи, яка виконує ці функції;
- користуватися товаром згідно з його цільовим призначенням і дотримуватися умов у експлуатаційній документації;
- з метою запобігання негативним для споживача наслідкам експлуатації товару — застосовувати передбачені виробником у товарі засоби безпеки з дотриманням передбачених документацією спеціальних правил використання, а в разі відсутності таких правил у документації — дотримуватися звичайних розумних заходів безпеки, встановлених для товарів подібного роду.
Права споживачів: повернення товару
Товар не підійшов? Повернути товар у магазин (інтернет-магазин), а також обміняти його на інший аналогічний можна протягом 14 днів з моменту покупки. Це правило поширюється на товари належної якості (невикористані та непошкоджені).
Умови повернення товару:
- товару немає в списку тих, які неможливо обміняти або повернути;
- товар не використовувався і зберігся у тому вигляді, в якому його придбали;
- пройшло менше ніж 14 днів з моменту придбання товару;
- є касовий чек або товарний чек.
Ваше право передбачено ст. 9 ЗУ "Про захист прав споживачів" (права споживачів інтернет-магазинів такі самі).
Якщо ви шукаєте того, хто захищає права споживачів, або хочете дізнатися, до кого можна звернутися — юридична компанія "Юридичний компас" надасть правову допомогу у вирішенні суперечливого моменту, і ваші права будуть захищені!